check
תלמידי דוקטורט | החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו

אנשים

צרו קשר

ראש החוג:  פרופ' רם בן שלום
דוא"ל: Ram.Ben-Shalom@mail.huji.ac.il

יועץ לימודים לתואר ראשון: ד"ר עודד זינגר
דוא"ל: odedzinger@gmail.com

יועץ לימודים לתואר שני: פרופ' דימיטרי שומסקי
דוא"ל: dimitry.shumsky@mail.huji.ac.il

רכזת החוג: איריס נהרי
טלפון: 02-5881388; דוא"ל:  irisn@savion.huji.ac.il
חדר 44408; קבלת קהל: א' 14:30-11:30, ב'-ה 13:00-10:00

תלמידי דוקטורט

Yael.barouch

יעל ברוך

מֻעַלַּק (חצי-קולמוס), הכתב העברי הרהוט בקהילות המגרב והמזרח: היסטוריה, תרבות, זהות
בהנחיית פרופ' מרים פרנקל ופרופ' אסתר שלי ניומן

נדב גפן

נדב גפן

עיתונות ומחתרת: תפיסת היישוב היהודי את המחתרות ופעולותיהן בשנים 1948-1939 בראי העיתונות
בהנחיית ד"ר דימיטרי שומסקי
irit

עירית חן

משלחת הקניות בקלן 1965-1953
בהנחיית פרופ' יפעת וייס וד"ר שרון ליבנה
Iritchen7@gmail.com
עדי  לבני

עדי לבני

'חלונות הבית הזה יהיו אפוא פתוחים לארבע רוחות השמים': האוניברסיטה העברית במרחב (1925-1948)
בהנחיית פרופ' יפעת וייס

 

קרא עוד

תקציר המחקר:

נדמה כי הכתיבה הקיימת על האוניברסיטה העברית לקחה כמובן מאליו את עובדת היותה  סוכן מערבי בסביבה מזרחית. עובדה 'טבעית' נוספת שכזו, היא שעם הקמתה, ב-1925, מילאה האוניברסיטה תפקיד לאומי, כסוכנת של בניין אומה בעידן קדם מדינתי, ובעת ובעונה אחת גילמה חתירה נטולת פניות לייצור ידע אוניברסלי.

מחקרי מבקש לעמוד על שני המתחים הללו: בין מערב למזרח ובין האוניברסלי לפרטיקולרי בפועלה של האוניברסיטה העברית לפני 1948. עיקר עניינו של המחקר אינו בהגות או בהיסטוריה אינטלקטואלית, כי אם בהיסטוריה מרחבית של האוניברסיטה העברית, תוך דגש על תפקידה המעשי כסוכנת של בניין אומה. המחקר מתעתד להתבונן בשלושה מרחבים שונים: ה"מרחב הקטן", הוא מרחב ההשפעה של האוניברסיטה על סביבתה המיידית,  ובמסגרתו יייבחנו הפרקטיקות בהן נקט המוסד כסוכן של התיישבות ובאופן בו שרטט ועיצב גבולות שונים של הכלה והדרה; המרחב המזרח תיכוני, במסגרתו יבחנו קשריה של האוניברסיטה עם מוסדות אחרים להשכלה גבוהה באיזור; והמרחב האימפריאלי, במסגרתו ייבחן תפקידה של האוניברסיטה כסוכנת של בניין אומה בהשוואה למוסדות אחרים בתוך המרחב הבריטי-אימפריאלי, מתוך כוונה להעמיד למבחן את ייחודיותה של האוניברסיטה העברית בזמן ובהקשר בו פעלה. 

קראו פחות
תמונה

עומר לכמן

פעילותם של ארגונים יהודים אמריקאים בקרב מהגרים מחוץ לארצות הברית 1921 - 1929.
בהנחיית פרופ' אלי לדרהנדלר
omerlachman55@gmail.com

 

קרא עוד

העבודה עוסקת במעורבותם של ארגונים יהודים אמריקאים בפעילות למען מהגרים יהודים מחוץ לארצות הברית בשנים 1921 – 1929. המחקר, מאפשר לבחון את תגובתה של יהדות ארצות הברית, לקשיים והאתגרים שהציבו שעריה הסגורים של ארצם בפני המהגרים היהודים, ולהשוות בין פעילותם של הארגונים בקרב המהגרים לארץ ישראל לעומת יעדי הגירה אחרים.

קראו פחות
מירי  פנטון

מירי פנטון

Everyday life, Identity, and Communal Relations: A comparison of Kehilot Shum and Aragon, 1100-1347
בהנחיית פרופ' אלישבע באומגרטן

 

קרא עוד

This dissertation will investigate medieval Jewish communal identity through local institutions, legal developments, and everyday life as differently experienced by the Jews of Aragon and Kehilot Shum from the twelfth to mid-fourteenth centuries. Recent renewed interest in medieval Jewish life has established that Jewish communities were not closed units, but rather institutionally and individually developed many abiding relationships and connections both between communities and with neighbouring Christian society (Chazan, 2010; Abulafia, 2011). However, the basic unit by which Jews are identified and defined geographically, socially, and religiously – the community – has remained largely un-interrogated. Three interrelated questions, asked together, sensitise this project to the variety of medieval meanings and instantiations of community, which my comparative approach seeks to illuminate: how were different medieval Jewish communities constituted? How did people experience being Jewish as a communal identity in the middle ages? And how did different groups of geographically proximate Jews establish social, legal, and theological boundaries that brought communal identity into being? 

My PhD will attempt to address anew various aspects of medieval Jewish life with a focus on how medieval Jewish communities were constituted, and how communal identity was experienced and instantiated. I will do so through three sections: building community, shaping community, and living in community. Breaking down the complex relationships among Jews, and between Jews and Christians, into these sections allows my research to address how community and communal identity manifested in different ways in different strata of relationships, and compare these instances of communal identity and inter-communal relationships across medieval Christian Europe. As this thesis is based on a comparison between two geographical areas, each section will attempt to treat equally Aragonese Jewish communities and Quehilot Shum. This comparison between Ashkenaz and Sepharad will hopefully be a small step towards reconsideration of the notion of ‘Jewish community’ as a single institution. By describing diversity and drawing together points of similarity, I hope to demonstrate the value of comparative work for developing a more nuanced picture of medieval Jewish life

קראו פחות
אנה קוואלקו

אנה קוואלקו

מורשת מוכחשת: לתולדות אוספי ספרים גרמניים-יהודיים ובניית אומה בצ'כוסלובקיה, 1918-1948
בהנחיית פרופ' יפעת וייס

 

קרא עוד

My dissertation seeks to be first and foremost a story of a socio-political life of books. It intends to offer a history of German-Jewish book collections in Czechoslovakia - a country which emerged from the fall of the Austro-Hungarian Empire, and in the course of the following three decades experienced the rise of the First and Second Republic, the Nazi occupation and the post-war recreation as an ethnically homogenous nation-state. It seeks to examine the specific conditions in which the German-Jewish book collections were established and subsequently developed in the three aforementioned periods, and to illuminate main factors that stimulated their movement within the Czechoslovak state, the Central and Eastern Europe, and eventually also outside the European borders. Furthermore, while providing a history of book collections, it aims also to shed some light on the history of Czechoslovakia, and specifically on various nation-building processes that created the socio-political framework in which the German-Jewish heritage unfolded in the period of 1918-1948. As it demonstrates, that framework influenced directly not only the examined book collections, but also the political making of national belonging out of great variety of identifications - local, linguistic, religious, ethnic - that one may see in the discussed areas. I believe that the proposed double-perspective will contribute to a more nuanced understanding of the complex and intertwined relations between the German-Jewish heritage and the Czech nation-building in the first half of the XX century.

 

 

קראו פחות