check
הארכיון ההיסטורי של האוניברסיטה העברית: ידע יהודי-גרמני והעברה תרבותית, 1918-1948 | החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו

הארכיון ההיסטורי של האוניברסיטה העברית: ידע יהודי-גרמני והעברה תרבותית, 1918-1948

צרו קשר

ראש החוג:  פרופ' רם בן שלום
דוא"ל: Ram.Ben-Shalom@mail.huji.ac.il

יועץ לימודים לתואר ראשון: ד"ר עודד זינגר
דוא"ל: odedzinger@gmail.com

יועץ לימודים לתואר שני: פרופ' דימיטרי שומסקי
דוא"ל: dimitry.shumsky@mail.huji.ac.il

רכזת החוג: איריס נהרי
טלפון: 02-5881388; דוא"ל:  irisn@savion.huji.ac.il
חדר 44408; קבלת קהל: א' 14:30-11:30, ב'-ה 13:00-10:00

מחקר ופעילות

הפרויקט בן שלוש השנים שהחל ב-2016 משלב בין עבודת שימור וקטלוג שיטתי של חומרי ארכיון האוניברסיטה העברית בין השנים 1918-1948 לבין חקר ההיסטוריה של האוניברסיטה בתקופה הקדם-מדינתית. חומרי הארכיון המגוונים מתעדים את ההקמה ואת ההתפתחות של מוסדות ומחלקות האוניברסיטה השונות, את פעילותם של גופיה הביצועיים (חבר הנאמנים, הסנאט, הוועדה המתמדת) וכן את הפעילות השוטפת של האוניברסיטה בתקופה שלפני קום המדינה, על רקע הקונפליקט והמצב הפוליטי בפלשתינה. כן כולל הארכיון תיקים אישיים של הסגל האקדמי והאדמיניסטרטיבי של האוניברסיטה, ששופכים אור על היבטים שונים של העסקתם במוסד.

המחקר שמנהל צוות הפרויקט מתמקד בהיבטים שונים של העברת ידע (בעיקר מגרמניה לפלשתינה, ממנה הגיעו יותר ממחצית מהסגל הראשון של האוניברסיטה); בשאלות הקשורות במיקומה של האוניברסיטה במרחב המזרח-תיכוני וכן בדמויות בולטות בהיסטוריה המוקדמת של האוניברסיטה. הפרויקט מתעתד להפיק קטלוג רב-לשוני של הארכיון וכן להציג באופן דיגיטלי חומרים נבחרים מהארכיון לרגל ציון מאה השנים להנחת אבן הפינה.

הפרויקט הינו תוצר של שיתוף פעולה בין מרכז רוזנצוויג-מינרווה לתרבות והיסטוריה יהודית-גרמנית, ארכיון האוניברסיטה העברית, הארכיון הגרמני לספרות מרבך, ונתמך על ידי קרן גרדה הנקל.

ניהול הפרויקט: פרופ' יפעת וייס , פרופ' אולריך ראולף, פרופ' מרסל לפר.

ריכוז הפרויקט: עדי לבני.

חוקרים: ד"ר אנריקו לוקה, יעל לוי, אנה קוואלקו, בלהה שילה.

עוזרי מחקר: תום אשד, נטע ארליך.

ליצירת קשר: huji.historical.archive.projec@gmail.com

 

ארכיון

ארכיון