check
ברכות לתלמידת החוג טלי בוסקילה לרגל זכייתה בפרס על שם יובל היימן ז"ל לחוקרים צעירים | החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו

צרו קשר

ראש החוג:  פרופ' רם בן שלום
דוא"ל: Ram.Ben-Shalom@mail.huji.ac.il

יועץ לימודים לתואר ראשון: ד"ר עודד זינגר
דוא"ל: odedzinger@gmail.com

יועץ לימודים לתואר שני: פרופ' דימיטרי שומסקי
דוא"ל: dimitry.shumsky@mail.huji.ac.il

רכזת החוג: איריס נהרי
טלפון: 02-5881388; דוא"ל:  irisn@savion.huji.ac.il
חדר 44408; קבלת קהל: א' 14:30-11:30, ב'-ה 13:00-10:00

חדשות אחרונות

ברכות לתלמידת החוג טלי בוסקילה לרגל זכייתה בפרס על שם יובל היימן ז"ל לחוקרים צעירים

18 דצמבר, 2021

החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו מברך את תלמידת החוג טלי בוסקילה לרגל זכייתה בפרס על שם יובל היימן ז"ל לחוקרים צעירים.

הפרס על שם יובל היימן ז"ל לחוקרים צעירים מוענק על עבודת דוקטורט פורצת דרך בשפה העברית שעניינה תולדות עם ישראל. בפרס זה זכתה השנה ד"ר רויטל (טלי) בוסקילה, על עבודתה, ראשית החיים בחברה היהודית העות'מאנית: פוריות, לידה וילדות בקהילות היהודיות במזרח התיכון הטרום-מודרני.

העבודה דנה בשלושה שלבים מרכזיים בהתהוות התא המשפחתי באוכלוסייה היהודית שישבה באימפריה העות'מאנית בתקופה שראשיתה במאה השש-עשרה וסופה במאה תשע-עשרה: הראשון פוריות והריון, השני לידה, השלישי גידול וחיברות בראשית החיים. המידע על אודות שלושת השלבים האלה אותר ולוקט מתוך מקורות ראשוניים בני התקופה והם מגוונים, מרשימים ומרתקים. מתכוני סגולות ונוסחי לחשים, רומנסות ופתגמים וכן פרקי זיכרונות אישיים ומשפחתיים; ספרי הלכה, אלה שיצאו בדפוס ואחרים המצויים עדיין בכתבי יד; שאלות ותשובות ודרשות מוסר; נוסחי שטרות עבריים ופרוטוקולים מבתי הדין השרעיים; רשמים ורישומים של רופאים יהודיים המטפלים בקהילה ומצויים בה ומחוץ לה, ועדויות של נוסעים, יהודים ושאינם יהודים. כל אחד מהמקורות האלה לובן בעזרת המתודות המתאימות לו והפרטים הרלוונטיים שנדלו ממנו הפכו לפיסה בתצרף ברור ומושך את הלב ובה בעת בעל עומק.

אף שעבודתה של ד"ר בוסקילה משיבה לחיים קהילות, עוקבת אחר חבריהן בשגרת היום-יום, ומעניקה לקורא (כדברי אחד מקוראי העבודה) 'תחושה אנושית מאד של דורות העבר', היא אינה מתמצה בכך. צאצאים והורות היוו יסוד מוסד לסדר החברתי התקין בעת המדוברת. איסוף הנתונים והעיסוק בשלבי ההתהוות של התא המשפחתי מאפשרים אפוא לד"ר בוסקילה להציע דיון תיאורטי על היבטים שונים במושא מחקרה, על המבנים החברתיים והמאמץ לשמרם בעזרת מנגנוני פיקוח, על 'זמן לימינלי' ו'מרחב לימינלי' שבהם קבוצות מודרות ומושתקות הופכות לבעלות כוח ועוצמה, על אופני העברת ידע ועל השימוש שנעשה בו. עם זכוכית המגדלת הזו, שד"ר בוסקילה נותנת בידינו, אנו מבחינים עתה בבהירות יתר בקבוצות שעד כה לא ניתן להן קול, מגלים את היחסים הדינמיים ביניהן ומסוגלים לעקוב אחר החוטים שמושכים חבריהן מתפיסת עולמם, מאמונותיהם ומהשגתם את המציאות אל הפרקטיקות, המנהגים והטקסים שהם יוזמים ומבצעים.

ד"ר בוסקילה מניחה לפנינו מחקר רב-ממדי ורב-רבדי שמסיר את המעטה הפטריארכלי המוכר  ובעקבות כך מעמת אותנו עם ההכרה שידיעותינו על החברה היהודית באימפריה העות'מנית היו אך מועטות וחלקיות ועם ההבנה שיש להרהר אחר הנחות שרווחו במחקר על אודותיה ולעיתים אף לערער עליהן. מחקרה של ד"ר בוסקילה פורץ דרך ומתווה דרך, ובשל כל המעלות שנמנו כאן היא נמצאה ראויה ביותר לקבל את הפרס ע"ש יובל היימן לחוקרת צעירה.

פרס זה מוענק לזכרו של יובל היימן ז״ל שהיה חייל ומפקד בצה״ל ומסר את חייו בגבורה בכ״ג בתמוז תשע״ד ברצועת עזה במהלך מלחמת ׳צוק איתן׳ והוא בן 21 שנים.

לעמוד הפרס לחצו כאן.