על אודות

"כתיבת היסטוריה היא חשבון הנפש של תרבות עם על עברו"

 אז מי אנחנו בעצם?

בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו שואלים בדיוק את השאלה הזו. לפי אירועי כל תקופה ותקופה ולאורכה של ההיסטוריה, אנו מנסים לגלות כיצד הפכו בני ישראל הקדומים מתרבות שבמרכזה מקדש ל"עם הספר"? מה טיבו של היחס המורכב בין היהדות לנצרות ולאסלאם? מה מסביר את העדתיות המגוונת בקרב עם ישראל? מתי וכיצד הפכה היהדות מגורם מלכד ולגורם מפלג בקרב יהודי העולם? מה גרם ליהודים להיות מעורבים בכל כך הרבה הגירות, מהפכות, ומחלוקות שעדיין לא פסקו? כיצד מעוצב ומשפיע זיכרון השואה בישראל ובעולם? ואיך חוקרים את ההיסטוריה היהודית מפרספקטיבה פמיניסטית?

באמצעות לימודי ההיסטוריה, נגלה יחד שהחברה והתרבות הישראלית מחוברות לנרטיבים ותהליכים היסטוריים רחבים בתולדות האנושות כולה. מיטב אנשי הסגל בתחום הזה בעולם מלמדים בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו באוניברסיטה העברית, וכצוות מעניקים לשאלות היסוד של העבר משמעות עכשווית ורלבנטית לחיינו בהווה. החוג מהווה בית חם וקהילה אינטלקטואלית נעימה, מפרה ומאתגרת.

הלימודים בחוג מקיפים את כל תולדות בני ישראל והעם היהודי מתקופת המקרא ועד למאה ה-21, בארץ ובתפוצות. הם נועדו לפתח בקרב הלומדים תובנות וגישות אינטלקטואליות מעודכנות, מתוחכמות ומעוררות מחשבה. האופי המגוון של השיעורים מגובה בשיטת למידה העוברת משלב של היכרות כללית עם הנושא ועד לשלב של התמחות בקורסים מתקדמים. התכנים כוללים הצצה לתחומי ידע שונים, בין היתר חקר החיים המדיניים, הכלכליים, החברתיים, התרבותיים והרוחניים של היהודים לדורותיהם, בהקשר הכללי של ההיסטוריה האנושית.

היסטוריה של החוג

את ההיסטוריה של העם היהודי החלו ללמד באוניברסיטה העברית מאז הקמתה ב1925 במסגרת המכון למדעי היהדות. אולם החוג עצמו הוקם בשנת 1936 על ידי שניים מגדולי ההיסטוריונים של העם היהודי – פרופ' יצחק בער ופרופ' בן ציון דינבורג (דינור). הללו היו שניים מעמודי התווך של מה שלימים כונה "האסכולה הירושלמית" בחקר תולדות ישראל. אסכולה זו והביקורת שעוררה, כולל מצד חוקרי הדורות הבאים בחוג עצמו, הותירו חותם בל ימחה על המחקר המודרני של העם היהודי. חוג זה היווה דגם שאותו חיקו האוניברסיטאות האחרות שקמו בשנים שלאחר קום המדינה ורבים מהמורים בחוגים אלו הם בוגריו. בשנת הלימודים 2007/8 תשע"ח התאחד החוג להיסטוריה של עם ישראל עם החוג ליהדות זמננו ומאז הוא נקרא "החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו". 

למה ללמוד בחוג?

שש סיבות למה ללמוד בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו באוניברסיטה העברית:

  • כדי לשאת בתפקידי הובלה ומנהיגות בכל תחומי החברה הישראלית והעם היהודי – בחינוך, בתקשורת, במשפטים, בחברה האזרחית, בשרות הציבורי והממשלתי ועוד – צריך להכיר לעומק את ההיסטוריה והתרבות היהודיים. (שילוב עם כלכלה, היסטוריה כללית, מדע המדינה, יחב"ל, חינוך, משפטים, תקשורת או חוגים אחרים במדעי הרוח והחברה- הוא שילוב מעניין ומאתגר ויכול להיות מועיל במיוחד).
  • ההיסטוריה היהודית היא אתגר אינטלקטואלי – היא מורכבת, מסעירה, רוויית סתירות ומתחים והיא נמצאת תמיד במתח שבין הפרטיקולרי לאוניברסלי
  • החוג מתאפיין במצוינות אקדמית חסרת פשרות לצד אווירה חמה ויחס אישי לסטודנטים בכל שלבי הלימוד.
  • החוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית הוא הטוב והוותיק בעולם ובו מלמדים טובי החוקרים בתחום 
  • החוג מעניק מלגות ופרסים לתלמידים מצטיינים כבר בתואר הראשון. בין השאר יעניק החוג החל משנת הלימודים הבאה (2019, תש"פ) לשניים עד שלושה תלמידים מצטיינים מסיימי השנה הראשונה פרס של עד כמחצית שכר לימוד שנתי. 
  • החוג יעניק מלגת עידוד לשניים עד שלושה תלמידי בוגר שנה א' חדשים על בסיס נתוני קבלה מצויינים.

 

 

 

מה אפשר לעשות עם התואר?

בוגרי החוג משתלבים ומגיעים לעמדות הובלה ומנהיגות בכל תחומי העשייה בישראל ובעיקר בתחומי השרות הציבורי והממשלתי (למשל משרד החוץ), הכלכלה, החינוך ובכל פעילות החברה האזרחית והאקטיביזם החברתי.

שילוב של לימודי משפטים, מנהל, מדע המדינה, יחסים בינלאומיים, תקשורת, או חוגים אחרים, יחד עם היסטוריה של עם ישראל הוא שילוב מרתק ומאתגר ואף מועיל בשוק התעסוקה. 

  • רבים מבוגרי החוג משתלבים בענפים השונים של משרדי הממשלה, השרות הציבורי ועמותות החברה האזרחית בישראל וכן בארגונים יהודיים ובשליחויות ברחבי העולם. ההשכלה בהיסטוריה יהודית עשויה להיות יתרון חשוב בתפקידים אלו.
  • אחרים משתלבים במערכות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות בישראל ובחינוך היהודי בחו"ל.
  • ישנם לא מעט מוסדות, ארכיונים, ספריות, מוזיאונים ומכונים כמו יד ושם, יד יצחק בן צבי, בית לוחמי הגטאות, בית התפוצות, הארכיון הציוני, ועוד רבים אחרים שמעסיקים עובדים בעלי תואר בהיסטוריה של עם ישראל במגוון תפקידים וברמות בכירות שונות.
  • ישנן מסגרות רבות בעולם היהודי כמו הסוכנות, הג'וינט, מחנות הקיץ בחו"ל,  אשר מחפשות מועמדים בעל השכלה יהודית רחבה.
  • חלק מהבוגרים המצטיינים של החוג ממשיכים לתארי מחקר מתקדמים וחלקם אף מוצאים משרות הוראה ומחקר במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ובעולם. 
  • רבים נוספים משתלבים דווקא בענפי הכלכלה וההיי טק

 

 

 

הוועד החוגי

הוועד החוגי מורכב מסטודנטים מכלל השנתונים, ועל כן הוא מייצג נאמנה את צרכיו של כל שנתון. הוועד אחראי על מתן מענה לכלל הסטודנטים של החוג, הן בצרכים אקדמיים והן בצרכים האישיים. על פי רוב, ראש הוועד החוגי מייצג גם את החוג בתוך אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית.

פרויקט הדגל של הוועד בפן האקדמי, הוא פרויקט החונכות האישית לסטודנטים של שנה א'. כאשר המטרה היא לאפשר לסטודנטים החדשים כניסה פשוטה יותר אל תוך העולם האקדמי. 

פן נוסף, ומשמעותי לא פחות, שעליו ממונה הוועד החוגי הוא פעילויות הגיבוש החוגיות השונות לאורך שנת הלימודים. בין פעילויות אלה ניתן למנות מפגשים חוגיים, יום פתוח, חגיגות של חגים שונים, מסיבת תחפושות בפורים ועוד.

הצטרפות לוועד החוגי היינה מבורכת, ופתוחה לכל סטודנטית וסטודנט החפצים לקחת חלק בגיבוש החוגי, ובעזרה הדדית לחבריו הסטודנטים בחוג. 

פרטים נוספים בעמוד הפייסבוק שלנו

ראש הוועד החוגי: דניאל הירשפלד, daniel.hirschfeld@mail.huji.ac.il